COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Trafikplanering är en viktig del av kommunens stadsplanering. Det är också en del av den översiktliga planeringen för hela kommunen.
Långsiktighet är viktigt och vi bevakar trender och förändringar i omvärlden. I trafikplaneringen beskrivs hur ytor för gående, cyklister, bussar och bilar ska byggas ut eller ändras i framtiden. Det beskrivs också hur vi ska prioritera mellan olika trafikslag och vilken typ av åtgärder som i första hand bör genomföra.
Tidigare har trafikplanering ofta inneburit att nya bilvägar har byggts när biltrafiken ökat. För en hållbar utveckling krävs ett nytt tänkande och ett samlat grepp. Ibland är nya vägar och utbyggnader motiverade. Men minst lika viktigt är att försöka styra efterfrågan på transporter genom att påverka resan innan den börjat. Målsättningen är att vi har ett väl fungerande transportsystem. Det innebär att alla hållbarhetsaspekter, ekonomiska, miljömässiga och sociala, utvecklas positivt.
Som stöd i arbetet beskrivs strategier och vad som ska prioriteras i olika planer. Exempelvis översiktsplanen, trafikplanen och parkeringsstrategin.
Under 2024 ska en ny Trafik- och mobilitetsplan antas av Samhällsbyggnadsnämnden. Planen pekar den långsiktiga strategiska planeringen för att Eskilstuna kommun ska kunna skapa ett effektivt, tillgängligt och hållbart transport- och trafiksystem.
Du kan läsa mer om Trafik- och mobilitetsplanen på denna länk.
Planen beskriver arbete med att utveckla kollektivtrafiken till ett mer hållbart och tillgängligt transportsystem. Genom att öka kollektivtrafikens attraktivitet, i förhållande till andra färdmedel, kan resenärer byta till mer hållbara färdmedel. Detta skulle också minska ytbehovet i ett växande Eskilstuna där vi hela tiden blir fler.
Kollektivtrafikplanen antogs av stadsbyggnadsnämnden (heter nu samhällsbyggnadsnämnden) i september 2021 och är en förlängning av Trafikplanens arbete.
Cykelplanen beskriver hur cyklande och cyklister ska får bättre förutsättningar att färdas framkomligt och säkert i Eskilstuna. Cykelplanen pekar på förbättringar och prioriteringar som gör det lättare att cykla.
Att få fler att cykla är en viktigt del i att nå målen för kommunens översiktsplan, trafikplan och klimatplan.
Cykelplanen antogs av kommunfullmäktige i augusti 2013 och är en förlängning av Trafikplanens arbete.
Eskilstunas parkeringstal reglerar hur många parkeringsplatser som måste byggas vid nya bostäder och verksamheter. De är både ett styrdokument och en vägledning som ska guida alla parter i plan- och bygglovsprocessen till en effektiv parkeringsplanering.
Parkeringsstrategi Pdf, 1.9 MB.
Parkeringstalen som presenteras är flexibla för att varje fastighet ska få ett så bra parkeringstal som möjligt. Till skillnad från många andra kommuner så använder Eskilstuna stadstyper istället för zoner. Eskilstuna har även ett maxantal för parkering inom tätorten för att undvika ett ineffektivt avvändande av värdefull mark.
Parkeringstal för ett Eskilstuna i förändring
Cykelparkering verkar ofta förbises i nya byggnader så därför har Eskilstuna tagit fram ett separat inspirationsmaterial. Här finns detaljerade utformningstips som vi hoppas kan ge lite tips på vad man bör tänka på.
Sedan 1969 har Eskilstuna samlat sin trafikstatistik i en årlig rapport, Trafiken i Eskilstuna. Rapporten innehåller information och data kring gång-, cykel-, bil- och kollektivtrafik tillsammans med arbetet för hållbart resande och olycksstatistik.
Trafiken i Eskilstuna 2019 (utan bilagor) Pdf, 3.8 MB.
Trafiken i Eskilstuna 2019 (enbart bilagor) Pdf, 23 MB.
Kontakta enheten för strategisk planering om du vill ha tidigare rapporter.
Den största bullerkällan i kommunen är trafikbuller från statliga och kommunala vägar och spår. Det finns en åtgärdsplan som syftar till att ge förutsättningar för att bedriva arbete för att förbättra ljudmiljön.
Läs mer om trafikbuller och ta del av Åtgärdsplan för buller i Eskilstuna kommun.
Eskilstuna kommun genomför ungefär vart femte år en resvaneundersökning (RVU) som tar reda på hur Eskilstunas invånare reser och deras inställning till olika transportslag.
En av de viktigaste resultaten resvaneundersökningen är färdmedelsfördelningen som visar hur många procent av invånarnas resor som sker med gång, cykel, kollektivtrafik, bil (eller annat).
Rapportens resultat bygger på en enkätundersökning som våren 2022 skickades ut till 1 200 slumpmässigt utvalda personer i åldern 18 till 85 år i vardera av de fyra deltagande kommunerna Eskilstuna, Linköping, Norrköping och Örebro.
Totalt besvarades undersökningen av 42 procent av de inbjudna.
Du är här:
E-post: info@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 10 00