COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Här finns information till dig som är eller vill bli företagare i livsmedelsbranschen. Du får bland annat information om hur du registrerar en livsmedelsverksamhet, öppnar restaurang och utför egenkontroller.
Alla livsmedelsföretagare ansvarar för att livsmedel som släpps ut på marknaden är säkra, det vill säga inte gör människor sjuka eller orsakar skada. Det är något du som livsmedelsföretagare själv måste kontrollera.
Du måste också visa miljökontoret att din anläggning uppfyller livsmedelslagstiftningens krav på livsmedelshygien, märkning och redlighet. Vi kontrollerar det när vi fått din anmälan om registrering och gör ett första besök i din anläggning. Läs mer om registrering av livsmedelsverksamhet.
Livsmedelsanläggning är en lokal där en livsmedelsföretagare hanterar (bereder, säljer, serverar, lagrar) livsmedel. Det kan till exempel vara kiosker, brödbutiker, restauranger, mataffärer och tillverkare av livsmedel. Även verksamheter som till exempel huvudkontor eller matmäklare kan vara livsmedelsföretag trots att de inte har något eget lager eller hanterar livsmedel.
Alla livsmedelsanläggningar ska vara registrerade av miljökontoret eller godkända av Livsmedelsverket innan de startar. De allra flesta livsmedelsföretag har miljökontoret som kontrollmyndighet. De verksamheter som i stället ska godkännas av Livsmedelsverket är till exempel slakterier, styckerier, större charkanläggningar och äggpackerier. Har du frågor om detta, kontakta miljökontoret eller Livsmedelsverket.
Den 1 januari 2019 skärptes livsmedelslagen (2006:804). Det innebär att du måste betala en sanktionsavgift om du inte registrerar din livsmedelsverksamhet i god tid innan du startar.
Sanktionsavgiften gäller även vid ägarbyte eller om organisationsnumret ändras, exempelvis om företagaren ändrar ägandeform från enskild firma till bolag.
När miljökontoret gör inspektion kontrollerar vi verksamhetens organisationsnummer och vem som är verksamhetsutövare. Uppgifterna jämför vi sedan med den anmälan som miljökontoret fått från verksamhetsutövaren.
Sanktionsavgift ska motsvara en procent av verksamhetens årsomsättning eller vara lägst 5 000 kronor. Om du övertar en livsmedelsverksamhet eller byter ägandeform utan att meddela miljökontoret måste du betala en sanktionsavgift som motsvarar en halv procent av verksamhetens årsomsättningen eller lägst 2 500 kronor.
Beslut om sanktionsavgift tas av miljö- och räddningstjänstnämnden. Pengarna går till svenska staten och inte till miljökontoret i Eskilstuna.
Miljökontoret är den myndighet som ansvarar för att kontrollera att livsmedelsverksamheter uppfyller kraven i gällande livsmedelslagstiftning.
Syftet med kontrollen är att konsumenterna ska få säkra livsmedel. Det finns några olika kontrollmetoder som används, där inspektion är den vanligaste. Några andra exempel är revision och provtagning.
Anläggningar och verksamheter som kontrolleras är bland annat:
Kontrollerna är oftast oanmälda. Hur många kontroller som görs beror på hur stor verksamheten är och vilka livsmedel som hanteras. Det som kontrolleras är till exempel märkning av livsmedel, underhåll av livsmedelslokalen, hygien och temperaturer. Efter kontrollen skrivs en kontrollrapport. Det är en allmän handling som kan begäras ut av vem som helst. Miljökontoret tar ut en avgift för kontrollen.
Om miljöinspektören upptäcker att lagstiftningen inte följs måste felen åtgärdas. De vanligaste åtgärderna är ett föreläggande som kan förenas med ett vite, begränsa verksamheten eller förbjuda verksamheten.
När våra inspektörer är på tillsyn på en verksamhet och hittar något som inte stämmer med livsmedelsreglerna, ses det som en avvikelse i verksamheten. Beroende på hur allvarlig avvikelsen är kan miljökontoret göra olika uppföljningar. Antingen kontrollerar miljökontoret avvikelsen vid nästa ordinarie kontroll eller så följs det upp med en extra offentlig kontroll.
Extra offentlig kontroll är den livsmedelskontroll som miljökontoret gör utöver det som ingår i den årliga kontrollen. Extra offentliga kontroller görs om brister har upptäckts vid en ordinarie planerad kontroll och dessa brister behöver följas upp. Miljökontoret tar betalt för den tid det tar att utföra extra offentliga kontroller. Miljökontoret får ibland klagomål eller misstanke om matförgiftning. Om det visar sig att misstanke om matförgiftning och klagomål är befogat tar miljökontoret extra betalt för offentlig kontroll.
Om verksamheten inte har åtgärdat avvikelsen inom den tid miljökontoret kommer överens med verksamhetsutövaren, kan olika beslut tas av miljökontoret. Ett beslut kan exempelvis vara att verksamheten måste åtgärda avvikelsen inom en viss tid. Om miljökontoret tycker att avvikelserna är allvarliga, kan ett beslut om föreläggande tas direkt. Verksamheten kan alltid skriftligt överklaga miljökontorets beslut.
Om miljökontoret bedömer att avvikelserna inte är åtgärdade inom angiven tid, skickas frågan vidare till miljö- och räddningstjänstnämnden för att besluta om vite. Om verksamheten fortfarande inte åtgärdar sin avvikelse efter det, beslutar förvaltningsrätten om vite ska dömas ut. Om det görs, får verksamheten betala en avgift som tillfaller svenska staten.
Miljökontoret kan ta beslut om att förbjuda något hos en verksamhet. Det kan vara exempelvis en restaurang som är så pass smutsig och ohygienisk att miljökontoret bedömer att det kan påverka gästernas hälsa. Då kan miljökontoret tvinga verksamheten att stänga och hålla stängt tills restaurangen är så pass ren och hygienisk att miljökontoret bedömer att gästerna kan äta mat som är säker. Om verksamheten inte är registrerad korrekt till miljökontoret kan miljökontoret tvinga stänga verksamheten tills en korrekt anmälan kommer in till miljökontoret.
Om exempelvis en matbutik säljer ett livsmedel som bryter mot regler för märkning och miljökontoret bedömer att någon kan bli sjuk eller lurad av livsmedlet, så kan beslut tas att matbutiken inte får sälja produkten.
Om matbutiken till exempel säljer en produkt som innehåller jordnötter men det inte står tydligt i ingrediensförteckningen kan människor som är allergiska mot jordnötter bli sjuka. Miljökontoret kan då förbjuda matbutiken att sälja produkten eller så beslagtar miljökontoret produkten och förstör den. Genom att tillverka nya etiketter där det tydligt syns att det finns jordnötter i produkten och visa det för miljökontoret så får matbutiken tillbaka produkten.
Miljökontoret vill att matbutiken visar att ingen person riskerar att skadas eller bli lurad av matbutikens produkt.
Livsmedelsverket har beslutat om en ny modell för riskklassning av livsmedelsverksamheter. Den nya riskklassningen gäller från 2024 och innebär att alla som har en registrerad livsmedelsverksamhet får en förändrad riskklass.
För dig som driver en livsmedelsverksamhet betyder det att vi under 2023 kommer hämta in uppgifter om din verksamhet för att kunna riskklassa dig enligt det nya systemet. Vi kommer att hämta in uppgifterna i samband med ordinarie kontroll. Beslut om din nya riskklassning skickas ut under året och börjar gälla först 2024.
Den nya modellen ger en kontrollfrekvens per 5 år, som säger hur ofta en verksamhet ska kontrolleras på fem år. Det som styr omfattningen av kontrollen är hur stor och komplex verksamheten är, samt om verksamheten omfattas av speciallagstiftning.
Under 2023 och 2024 kommer vi att hämta in uppgifter om din verksamhet vid en ordinarie kontroll för att kunna riskklassa verksamheten enligt det nya systemet.
Har du en certifiering? Vissa standarder gör att verksamheten inte behöver lika många kontroller. Ta reda på vilka aktuella certifieringar du har för din verksamhet.
Övriga uppgifter som är bra att ha till hands är produktionsvolym (exempelvis antal ton utgående mängd livsmedel) och antal sysselsatta/årsarbetskrafter i verksamheten.
På grund av de nya reglerna behöver du som livsmedelsföretagare lämna nya uppgifter om din verksamhet utifrån följande fyra delar:
Vi kommer att debitera din verksamhet 30 minuter för inhämtning av uppgifter, kommande beslut om ny riskklassning och för att uppdatera våra register.
Livsmedelsverket har beslutat om nya regler för att styra livsmedelskontrollen till de led i livsmedelskedjan där den är mest effektiv. Det medför att det blir mer livsmedelskontroll tidigare i livsmedelskedjan för att upptäcka och förebygga såväl hälsorisker som informationsbrister. Exempelvis kommer grossister att få mer kontroll än butiker för att upptäcka brister så tidigt som möjligt i livsmedelskedjan.
Reglerna gör även riskklassningen och kontrollen mer enhetlig, träffsäker och rättssäker i landets alla kommuner. En enhetlig bedömning av kontrollbehovet, innebär till exempel att restauranger i en kedja som verkar i flera olika kommuner kommer att riskklassas och kontrolleras på samma sätt oavsett var i landet de ligger.
Allergener betyder att det finns allergiframkallande ämnen i födoämnen som kan orsaka allergi. Den mat som oftast ger allergiska reaktioner är mjölk, ägg, fisk, skaldjur, baljväxter som jordnötter och soja, olika nötter, fröer och vete.
Ett nytt krav som gäller oförpackade livsmedel är att restauranger, caféer och andra serveringar ska kunna lämna information till sina gäster om vilka allergener maten innehåller. Det är viktigt att du ger rätt information till dina gäster för att personer som är allergiska eller intoleranta mot dessa ämnen inte ska bli sjuka. Detta innebär att du som arbetar med livsmedel måste ha kunskap om allergener och om vad maten innehåller.
Gästerna ska få information, muntligt, skriftligt eller på annat tydligt sätt, om vilka allergener som ingår i en rätt eller ett livsmedel som serveras hos er. Rutiner och arbetssätt behöver därför ses över så att kunskapen och informationen om allergener alltid finns på plats, även om kocken som tillagat maten inte är där.
Gästerna måste även upplysas om hur de kan få tillgång till denna information om allergener (till exempel genom en skylt med ”Fråga personalen om allergener”, eller skriftlig information om allergener på menyn, och så vidare).
Restauranger måste kunna ge information om maträtter innehåller någon eller några av följande allergener:
Misstänker du att ett förpackat livsmedel är felmärkt eller har en reaktion skett som du misstänker beror på ett felmärkt livsmedel eller fel skolmat? Kontakta i första hand miljokontoret@eskilstuna.se. Det är oftast miljökontoret eller kommunen där företaget ligger, som är ansvarig kontrollmyndighet. Sjukvården kan också ta kontakt med Livsmedelsverket för eventuell analys av odeklarerade allergen i det, eller de misstänkta livsmedlen.
RELATERAD INFORMATION
Miljökontoret
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljokontoret@eskilstuna.se
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar