COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Om du ska öppna ett solarium behöver du anmäla det till kommunen. Även ägarbyte och övertagande av lokal/verksamhet ska anmälas.
Anmälan ska göras skriftlig till kommunen, senast 6 veckor innan verksamheten påbörjas. Vilken information som ska finnas med i anmälan står på anmälningsblanketten.
Att starta en verksamhet innebär ofta mycket att tänka på och oftast behöver flera myndigheter kontaktas.
Kontakta därför gärna vår företagsservice och boka ett samordningsmöte.
Du ska se till så att den som solar inte är under 18 år. Du ska ha tydliga skyltar om 18 års-gränsen på varje ställe i din verksamhet där solariebäddar finns. Du ska ha dokumenterade rutiner om hur din verksamhet ser till så att den som solar har fyllt 18 år. Har du ett obemannat solarium så finns det olika tekniska system som du kan använda för att se till så att den som solar har fyllt 18 år, till exempel legitimering via bank-ID.
Din lokal ska vara särskilt inrättad för den typ av verksamhet som du tänker bedriva och inte användas av andra yrkesgrupper än hygienisk behandling. Golv, väggar och inredningsmaterial ska vara lätta att göra rent. Ljusa ytor är att föredra eftersom smutsen lättare syns. Undvik dammsamlande textilier. Rumshöjden ska vara minst 2,40 meter.
Du ska ha separat kund- och personaltoalett försedda med tvättställ, engångshanddukar och flytande tvål. Har du en mindre verksamheter kan gemensam toalett accepteras. Du ska ha tillgång till dusch i anslutning till lokalen. Du ska även ha ett städutrymme med utslagsvask. Din lokal ska ha tillfredställande ventilation, belysning och temperatur. Uteluftsflödet ska inte understiga 7 l/s och person.
Du ska se till att desinfektionsvätska, vatten och pappershanddukar finns vid varje solplats. Du ska ha rutiner för städning och rengöring av lokal och utrustning.
Tänk på att ditt avfall behöver omhändertas på rätt sätt. Om du har tillgång till ett gemensamt soprum/miljöhus i fastigheten är det tillåtet att använda det.
Ska du själv transportera bort farligt avfall (till exempel gamla lysrör och kemikalier) ska du först anmäla det till Länsstyrelsen. Du måste även se till att det farliga avfallet lämnas till en godkänd mottagare, eller hämtas av en godkänd transportör. Spara kvitton/transportdokument för att visa att det farliga avfallet har hanterats rätt. Efter transporten av det farliga avfallet ska du rapportera till Naturvårdsverkets avfallsregister.
Dina faroklassade kemikalier ska ha säkerhetsdatablad lätt tillgängliga. När fler än 5 faroklassade kemikalieprodukter förvaras i samma utrymme ska även en kemikalieförteckning finnas i utrymmet.
Läs mer om hantering av farligt avfall och kemikalieförteckning här.
Du som bedriver anmälningspliktig verksamhet ska ha ett egenkontrollprogram. Egenkontrollen ska säkerställa att olägenheter inte uppstår för människors hälsa eller miljön. Du ska exempelvis sätta upp rutiner för städning och rengöring av redskap, upprätta en förteckning över kemiska produkter etc. Din egenkontroll ska vara skriftligt dokumenterad.
Miljö och bygg
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljo@eskilstuna.se
Besöksadress: Alva Myrdalsgata 3D, Vakteln
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar