COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Om du ska öppna en verksamhet som i sin behandling använder skärande eller stickande verktyg behöver du anmäla det till kommunen. Även ägarbyte och övertagande av lokal/verksamhet ska anmälas.
Exempel på behandlingar och verktyg som är anmälningspliktiga är:
Du kan läsa mer om vad som gäller för tatuering och piercing här.
Anmälan ska göras skriftlig till kommunen, senast sex veckor innan verksamheten påbörjas. Vilken information som ska finnas med i anmälan står på anmälningsblanketten.
Att starta en verksamhet innebär ofta mycket att tänka på och oftast behöver flera myndigheter kontaktas.
Kontakta därför gärna vår företagsservice och boka ett samordningsmöte.
Din lokal ska vara anpassad för den typ av verksamhet som du tänker bedriva och inte användas för annat än hygienisk behandling. Lokalen ska ha tillfredställande ventilation, belysning och temperatur. Tilluftsflödet ska enligt Folkhälsomyndighetens riktvärden inte understiga 7 l/s och person som samtidigt vistas i lokalen. Välj golv, väggar och inredningsmaterial som är lätta att rengöra och undvik dammsamlande textilier. Ljusa ytor är att föredra eftersom smutsen lättare syns. Golvytan för varje arbetsplats bör vara 5 m2 och takhöjden bör vara minst 2,40 meter.
Behandlingslokalen ska vara tillräckligt stor för att kunna skilja på utrymme för behandling, rengöring, personalhygien och städförråd. Du ska ha separata utrymmen för rengöring, desinfektion och sterilisering av redskap, likaså separat avställningsyta för smutsiga redskap. Det ska även finnas särskild plats för torkning och förvaring av desinficerade och sterila instrument och redskap.
Det är mycket viktigt att du håller en god handhygien och därför behövs ett tvättställ med flytande tvål, engångshanddukar och desinfektionsmedel i nära anslutning till behandlingsplatsen. Du ska ha separat kund- och personaltoalett med tvättställ, flytande tvål och engångshanddukar. Har du en mindre verksamhet kan gemensam toalett accepteras.
När du arbetar ska du använda rena arbetskläder som är lätta att tvätta. Du ska förvara arbetskläder och privata kläder skiljt från varandra. Ta av dig ringar, klockor och andra smycken under arbetstid. Rengör och desinficera dina händer noga före varje behandling. Använd engångshandskar och -förkläden vid varje behandling.
Vid håltagning ska du följa EU:s nickeldirektiv och Kemikalieinspektionens föreskrifter KIFS 1998:8. Läkringar ska vara nickelfria eller innehålla högst 0,05 % nickel. Smycken som har direktkontakt med hud och kropp får inte avge mer än 0,5 μg Ni/cm2/ vecka. Om smycket är ytbehandlat ska ytbehandlingen hålla i minst två år vid normal användning. Smycken som har testats och godkänts enligt Socialstyrelsens riktvärden är markerade med ett N-märke. Nickelsäkra material är till exempel plast, niobium, titan och 18K respektive 24K guld. Många kirurgiska stål, vitt guld och 14K guld kan innehålla och avge för mycket nickel.
På grund av risk för nickelallergi bör håltagning inte göras på barn under 18 år utan föräldrarnas medgivande.
Använd engångsartiklar i största möjliga utsträckning. De redskap du återanvänder bör du alltid göra rent mekaniskt, desinficera och sterilisera. Använd godkända desinfektionsmedel, Apoteket har mer information om detta. Desinfektion kan göras i en diskdesinfektor, det är viktigt att du då regelbundet kontrollerar dess funktion för att säkerställa att den fungerar. Redskap som används för att skära eller sticka i hud ska alltid vara sterila.
Värmekänsliga instrument och redskap kan du desinficera genom kemisk desinfektion. Ska du sterilisera redskap rekommenderar vi en autoklav. Ska en autoklav fungera tillfredställande är det viktigt att du regelbundet kontrollerar dess funktion, bland annat genom att regelbundet skicka in sporprover för analys. Steriliserade redskap och smycken ska du förvara i sterila förpackningar. För krämer och liknande produkter bör du använda mindre behållare, så att du inte riskerar att förorena originalbehållaren.
Tänk på att ditt avfall behöver omhändertas på rätt sätt. Om du har tillgång till ett gemensamt soprum/miljöhus i fastigheten är det tillåtet att använda det.
Ska du själv transportera bort farligt avfall (till exempel gamla lysrör och kemikalier) ska du först anmäla det till Länsstyrelsen. Du måste även se till att det farliga avfallet lämnas till en godkänd mottagare, eller hämtas av en godkänd transportör. Spara kvitton/transportdokument för att visa att det farliga avfallet har hanterats rätt. Efter transporten av det farliga avfallet ska du rapportera till Naturvårdsverkets avfallsregister.
Dina faroklassade kemikalier ska ha säkerhetsdatablad lätt tillgängliga. När fler än 5 faroklassade kemikalieprodukter förvaras i samma utrymme ska även en kemikalieförteckning finnas i utrymmet.
Läs mer om hantering av farligt avfall och kemikalieförteckning här.
Du som bedriver anmälningspliktig verksamhet ska ha ett egenkontrollprogram. Egenkontrollen ska säkerställa att olägenheter inte uppstår för människors hälsa eller miljön. Du ska exempelvis sätta upp rutiner för städning och rengöring av redskap, upprätta en förteckning över kemiska produkter etc. Din egenkontroll ska vara skriftligt dokumenterad.
RELATERAD INFORMATION
Miljö och bygg
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljo@eskilstuna.se
Besöksadress: Alva Myrdalsgata 3D, Vakteln
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar