COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Här får du information om vad som gäller då du vill göra en ansökan om serveringstillstånd.
Obs! Vi har problem med vår e-tjänst, så använd gärna blanketten.
Blanketten gäller permanent eller tillfälligt tillstånd till allmänheten eller slutet sällskap, pausservering, trafikservering, cateringtillstånd eller provsmakningstillstånd.
Blanketten gäller ändring i verksamhet, ägarbyte, ändring i bolaget eller serveringsansvariga.
Avgifter för alkoholservering bestäms av fullmäktige. En kommun får ta ut en avgift för prövningar av ansökningar om serveringstillstånd, anmälningar som ändringar i verksamhet eller styrelse, administration av restaurangrapporter samt för tillsyn av verksamheter som har serveringstillstånd.
Handläggare på miljökontoret utreder ansökan om serveringstillstånd och fattar beslut i ärenden när det gäller:
Beslut som miljö- och räddningstjänstnämnden inte delegerat till handläggare, utan fattar själva, gäller bifall eller avslag om stadigvarande serveringstillstånd, varning samt återkallelser utifrån misskötsamhet.
Ett serveringstillstånd kan gälla stadigvarande alkoholservering (året runt) eller för en begränsad tidsperiod eller enstaka tillfälle. Ett serveringstillstånd kan gälla för allmänheten eller för slutet sällskap.
När du som söker serveringstillstånd har lämnat in din ansökan till miljökontoret med alla handlingar som ska medföljas startar handläggningstiden om max 12 veckor. Om det inte behövs några kompletteringar kan handläggningstiden förkortas. Tiden är även beroende av när nästa nämnd infaller om det gäller ett ärende som handläggaren inte har egen delegation att fatta beslut i.
När du får ditt tillståndsbevis får du köpa in, förvara samt börja servera alkohol i lokalen som tillståndet gäller för. Du ska anmäla startdatum för alkoholserveringen till miljökontoret.
Miljö- och räddningstjänstnämnden fattar beslut med alkoholhandläggarens utredning som grund. Handläggaren måste ha utredningen klar 14 dagar innan nämnden sammanträder så att arbetsutskottet (AU) ska hinna gå igenom ärendet. Nämnden har sammanträde en gång i månaden. Ditt tillståndsbevis utfärdas när nämndprotokollet är justerat, vanligtvis fem arbetsdagar efter nämndsammanträdet.
om dessa tre punkter uppfylls samtidigt:
Undantagsreglerna gäller endast privatpersoner.
Alla som har serveringstillstånd får tillsynsbesök av personal från miljökontoret som kontrollerar att den som har tillstånd följer alkohollagens regler. Läs mer om vad som du behöver veta när du fått till serveringstillstånd beviljat via länken nedan.
Regler
Alkohollagen är en skyddslag som reglerar bland annat avgifter, förvaring och inköp av alkohol.
Eskilstuna kommuns ordningsföreskrifter I § 10 regleras alkoholförtäring
Samverkansöverenskommelse mellan polis och kommun.
Kontakt
Miljökontoret
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljokontoret@eskilstuna.se
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar