COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Här får du information om vad som gäller då du vill göra en ansökan om serveringstillstånd.
Obs! Vi har problem med vår e-tjänst, så använd gärna blanketten.
Blanketten gäller permanent eller tillfälligt tillstånd till allmänheten eller slutet sällskap, pausservering, trafikservering, cateringtillstånd eller provsmakningstillstånd.
Blanketten gäller ändring i verksamhet, ägarbyte, ändring i bolaget eller serveringsansvariga.
Avgifter för alkoholservering bestäms av fullmäktige. En kommun får ta ut en avgift för prövningar av ansökningar om serveringstillstånd, anmälningar som ändringar i verksamhet eller styrelse, administration av restaurangrapporter samt för tillsyn av verksamheter som har serveringstillstånd.
Handläggare på kommunen utreder ansökan om serveringstillstånd och fattar beslut i ärenden när det gäller:
Nämnden fattar beslut i ärenden när det gäller bifall eller avslag om stadigvarande serveringstillstånd, varning samt återkallelser utifrån misskötsamhet.
Ett serveringstillstånd kan gälla stadigvarande alkoholservering (året runt) eller för en begränsad tidsperiod eller enstaka tillfälle. Ett serveringstillstånd kan gälla för allmänheten eller för slutet sällskap.
Handläggningstiden för din ansökan gällande serveringstillstånd är max 12 veckor, om du lämnat in kompletta handlingar. Vi handlägger din ansökan omgående och ofta är handläggningstiden kortare. Behöver du göra kompletteringar kan handläggningstiden bli lite längre.
Tiden kan också påverkas av när nästa nämnd infaller, i de ärenden som handläggaren inte har egen delegation att fatta beslut i, utan beslutet fattas av nämnden.
När du får ditt tillståndsbevis får du köpa in, förvara samt börja servera alkohol i lokalen som tillståndet gäller för. Du ska anmäla startdatum för alkoholserveringen till din handläggare på kommunen.
Räddningstjänst- och tillståndsnämnden fattar beslut med alkoholhandläggarens utredning som grund. Handläggaren måste ha utredningen klar 14 dagar innan nämnden sammanträder så att arbetsutskottet (AU) ska hinna gå igenom ärendet. Nämnden har sammanträde en gång i månaden. Ditt tillståndsbevis utfärdas när nämndprotokollet är justerat, vanligtvis fem arbetsdagar efter nämndsammanträdet.
om dessa tre punkter uppfylls samtidigt:
Enligt de nya riktlinjerna kommer det vara möjligt att ansöka om serveringstillstånd med serveringstid på uteservering till klockan 02.00 mellan 1 april och 30 september. Du som tidigare har ett serveringstillstånd med serveringstid på uteserveringen till klockan 01.00 måste ansöka om utökad serveringstid till 02.00, om du önskar utöka serveringstiden.
Nej. Möjligheten att söka tillstånd med serveringstid på uteserveringen till klockan 02 gäller endast i Eskilstunas stadskärna.
Sedan görs en prövning i varje enskilt fall. Det betyder att det inte är säkert att alla som söker kommer att beviljas utökat tillstånd. I vissa fall kan det finnas omständigheter som innebär att det inte är lämpligt.
Stadskärnan är i det här avseendet avgränsat av området som inringas av Västermarksgatan, Drottninggatan, Hamngatan, Ågatan och Kyrkogatan.
Ja. Alla restauranger som är belägna i direkt anslutning till gatorna ovan, oavsett sida av gatorna, räknas in i området.
Vi gör en prövning i varje enskilt fall. Vi kontrollerar om det till exempel har förekommit klagomål rörande ljudnivåer eller andra former av ordningsstörningar, angående den aktuella verksamheten. Särskild vikt läggs vid om störningarna har samband med senare tider på kväll/natt.
Det kommer vara möjligt att ansöka om utökad serveringstid till klockan 03.00 inomhus i Eskilstuna stadskärna under en provperiod. En prövning görs sedan i varje enskilt fall. Det betyder att det inte är säkert att alla som söker kommer att beviljas utökat tillstånd. I vissa fall kan finnas omständigheter som innebär att det inte är lämpligt. Prövningen går till på samma sätt som gällande utökad serveringstid för uteservering i Eskilstuna stadskärna.
Serveringstiden till klockan 03.00 gäller under en provperiod från 1 januari till 31 december 2024. Du söker tillståndet för utökad serveringstid under samma period. Däremot kan du ansöka redan i höst, men det kommer att gälla först nästa år.
Efter provperioden kommer kommunen utvärdera hur det har fungerat med serveringstid till klockan 03. Utvärderingen lägger extra stor vikt vid hur trygghet och ordning påverkats.
Alla som har serveringstillstånd får tillsynsbesök av personal från miljö- och byggavdelningen som kontrollerar att den som har tillstånd följer alkohollagens regler. Läs mer om vad du behöver veta när du beviljats serveringstillstånd.
Regler
Alkohollagen är en skyddslag som reglerar bland annat avgifter, förvaring och inköp av alkohol.
Eskilstuna kommuns ordningsföreskrifter I § 10 regleras alkoholförtäring
Kontakt
Miljö och bygg
Öppettider: Vardagar 10.00-12.00, 13.30-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: miljo@eskilstuna.se
Besöksadress: Alva Myrdalsgata 3D, Vakteln
Eskilstuna direkt
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Telefon: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar