COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Den omfattande medborgardialogen genomfördes under hösten 2023 genom enkätundersökningar, intervjuer och samtal med medborgare.
Att bjuda in och informera medborgare om kommande trafik- och mobilitetsplan, förkortad TROMP, och vilken omställning som behövs för att uppnå visionen för framtida resande i kommunen. Men även att samla in synpunkter för att kunna inkludera medborgarnas perspektiv i slutförandet av planen.
Kärnan i frågorna som ställts i medborgardialogen är vad som behövs för att man ska kunna resa som kommunens vision 2030 beskriver, nämligen på ett effektivt och hållbart sätt som gör att vi når uppsatta mål om ett fossilfritt samhälle.
988 personer svarade på enkätundersökningen som publicerades på kommunens webbplats eskilstuna.se samt i sociala medier. Enkäten marknadsfördes även på affischer vid olika kommunala verksamheter.
Generellt verkar det finnas stor vilja att resa mer hållbart än vad man gör idag, 63% vill resa mer hållbart i framtiden. 16% tycker att de redan reser hållbart.
Det som i högst grad påverkar respondenternas val av transportmedel är restid (25%), tillgänglighet (23%) och bekvämlighet (19%). Bland de som är primärt bilresenärer är dessa tre faktorer tydligast och utgör en större andel än vad de gör för totalen av svaren.
Bland de som primärt använder hållbara färdmedel utgör faktorerna hälsa, pris och miljöpåverkan ungefär dubbelt så många procentenheter som för de som primärt är bilresenärer.
Respondenterna fick svara på hur attraktiv de tycker att visionen för framtida mobilitet är på en skala från 1-5. Medelvärdet var 3,6 och som högst bland äldre medan som lägst bland yngre, även om skillnaden inte är särskilt stor. Desto större skillnad är det mellan pojkar/män (3,1) och flickor/kvinnor (3,9).
Enligt svaren är visionen generellt mer attraktiv för de som bor nära en busshållplats och för de som primärt reser hållbart.
Motsvarande mönster finns i svaren på frågan om vad man tycker om målsättningen att främja hållbara transportmedel i högre grad. Bland de som svarat att man är positiv till målsättningen är det dock ca hälften som är tveksamma till hur realistisk den är att uppnå.
Respondenterna och deltagarna i fokusgrupper fick svara på vad som behöver ändras för att de ska resa enligt framtidsvisionen och det resulterade i en mycket stor mängd svar med förslag på åtgärder där följande kategorier var tydligast.
Förutom priset lyfter många också fram behovet av bättre pålitlighet och ökad turtäthet samt fler turer utanför rusningstid. Generellt verkar det även vara många som inte är nöjda med utbudet och vill ha fler busshållplatser, men samtidigt även mer direkta linjer.
Många skolungdomar tycker att busstiderna inte stämmer med de skoltiderna. Några efterfrågar en mer effektiv kollektivtrafik såsom spårväg eller prioriterad busstrafik med busskörfält. Enligt flera respondenter finns det även behov av bättre tillgänglighet för funktionsnedsatta. Dessutom tycker många att bussar och tåg ofta är för fulla i rusningstider.
Ett utbyggt cykelvägnät och säkrare cykelbanor är ett vanligt önskemål från respondenterna. Många lyfter upp bristen på förbindelser till deras hem eller målpunkter i olika delar av kommunen (särskilt till ytterområden) och generellt verkar man uppleva att nätet inte är sammanhängande.
Flera önskar högre prioritering av cyklister, exempelvis i signalkorsningar. Det finns även förslag på tydligare separering av gående och cyklister samt ett bättre underhåll och bättre snöröjning.
Även en trevligare trafikmiljö efterfrågas, där det finns förslag på mer grönska längs gång- och cykelvägar och bättre möjligheter att promenera längs stråk utan bullrig miljö.
Otrygghet och risk för att skadas i trafiken är aspekter som lyfts fram relativt ofta bland svaren på vad som behöver bli bättre. Generellt vill många att trafiksäkerheten ska bli bättre för gående och cyklister och flera verkar vara oroliga över att cyklar kan bli stulna och efterfrågar därför säkrare parkeringsmöjligheter.
Trafiksäkerheten vid skolor pekas särskilt ut som något som behöver förbättras och det finns förslag på att minska biltrafiken kring skolorna.
Många önskar minskad kriminalitet och bättre trygghet kvällstid, ett av förslagen för att öka tryggheten är att förbättra belysningen i gatumiljö för gående och cyklister.
Många gymnasieungdomar lyfte behovet av en tryggare kollektivtrafik och efterfrågar åtgärder som exempelvis trygghetsteam eller kameraövervakning på bussar och tåg.
Flera av respondenterna ser att det krävs ändrade vanor och förutsättningar för att de ska kunna resa mer hållbart. Det handlar exempelvis om att de skulle behöva flexiblare arbetstider, bo närmare sitt arbete, ha möjligheten att arbeta hemifrån, en bättre hälsa och ett mindre komplext vardagspussel.
Några lyfter även fram sina egna beteenden och svårigheten att ändra dessa och trotsa sin egen bekvämlighet, även att de skulle behöva ändra attityder kring hållbart resande för att börja resa mer hållbart.
Flera förslag handlade om ny teknik eller nya lösningar för hållbar mobilitet. Exempelvis om främjande av elfordon, att skapa bilfria områden i centrum, nya lösningar för att resa hållbart på landsbygden och att skapa bättre möjligheter för delad mobilitet.
Utöver dessa finns flera ytterligare typer av förslag på åtgärder, däribland förslag på större förändringar av strukturen i trafiken och samhället, en omdisponering av gator och en stadsplanering som ser till att målpunkter placeras närmare bostäder. Det finns även förslag på bättre utbildning om hållbart resande och kampanjer som kan medvetandegöra invånarna.
________________________________________________
Du är här:
E-post: info@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 10 00