COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
— Jag är både jordnära och har huvudet uppe i molnen, säger Marie Mulvad Fransson som är rektor för Zetterbergsgymnasiet.
Hon förklarar att detta är egenskaper som båda är bra att ha när man ska leda arbetet på en skola, i synnerhet en som nyligen har slagit upp sina dörrar för första gången.
— Det är Eskilstunas nyaste gymnasieskola och det är en ynnest att få ha varit med från början.
När vi möts en klar och kylig höstförmiddag har hon varit nio veckor som rektor för skolan men hon har jobbat med förberedelser inför öppnandet i ett och ett halvt år ungefär. Skolan är inrymd i Fil Öbergs gamla anrika lokaler invid järnvägen på Gamla Tullgatan/Smedjegatan i centrala Eskilstuna, där högskolan senast huserade. När jag fotograferar Marie utanför ytterdörren kommer två tjejer ut och hälsar glatt på sin rektor.
— Vad fina ni är, säger Marie spontant till tjejerna.
— Du med! Ja, vi ska ha en presentation så vi har klätt oss lite mer businesslike idag, säger den ena tjejen.
Strax därpå kommer ett helt gäng grabbar och en av dem vill gärna posera på bild ihop med rektorn.
— Hon är världens bästa rektor, säger killen.
Marie förklarar att man kan ha hur mycket strategier som helst för en skola men att de alltid måste bottna i det som skolan finns till för – eleverna. Marie är lärare i grunden samt har läst en mängd olika ämnen på universitetet, så som historia och psykologi.
— Jag kom från ett arbetarhem på landet i en by i Småland, så det där med studier och att läsa på universitet, det var inte ens något som jag visste existerade under min uppväxt. Jag drömde om att bli filmstjärna eller veterinär när jag var riktigt liten.
Hon berättar att under sin uppväxt hade de en gammal griffeltavla med kulram.
— Jag minns det precis som igår när jag kläckte läskoden där och då, invid griffeltavlan, jag var inte gammal alls. Sedan klev jag in i böckernas magiska värld och läste, läste och läste. Vi hade en fantastisk bibliotekarie på skolan som alltid plockade ihop bokpaket till mig.
Marie hade också en gammal skrivmaskin som hon skrev på och det stod emellan att läsa till lärare eller journalist.
— Sakta men säkert smög det sig på mig att jag ville jobba med människor och göra skillnad.
När hon klev in på universitetet öppnades också en helt ny värld av kunskap och Marie insöp allt hon kunde.
— Det blev en livsstil under en period där jag formligen älskade miljön och tillgången till kunskap. Jag befann mig med likasinnade och professorer som verkligen lyssnade på oss unga studenter, samtidigt som de bidrog med att dela med sig av vad de kunde.
Under studietiden åkte hon både till Barcelona och Salamanca för att plugga. Hon hade också olika jobb bland annat inom psykiatrin och kriminalvården – samt som fotomodell.
— Som ung hade jag tusen järn i elden och drog även utomlands för att jobba som fotomodell en period. Det var ett häftigt äventyr men själva jobbet var inte särskilt glamouröst. Det var en massa väntan hela tiden och så skulle man leverera en känsla på tre sekunder. Men äventyret ute i världen var så magiskt och jag vill inte ha det ogjort.
Som lärare har hon jobbat på flertalet olika skolor och hon känner verkligen att hon har hittat hem i skolans värld.
— Det har blivit lite av en mission att få andra att upptäcka kraften och styrkan i kunskap och vikten av utbildning. Jag fick tidigt olika ansvarsområden i min roll som lärare, ungefär som förstelärare har det idag.
Rektorsutbildningen läste hon på Uppsala universitet, där hon har pluggat de flesta av sina övriga universitetsutbildningar.
— Jag är både jordnära och har huvudet uppe i molnen. Det är en kombination som är bra att ha i rollen som rektor, i synnerhet nu när vi ska skapa något nytt. Samtidigt är det inte något helt nytt eftersom vi tar emot utbildningar som har varit på två andra skolor tidigare. Vi måste få ihop något gemensamt och skapa en egen Zetterbergsanda.
Marie brinner för barns rätt till kunskap, oavsett om man är högpresterande eller har mer svårt för sig av olika anledningar.
— Jag vill göra skillnad genom att skapa ett ledarskap med stort fokus på eleverna.
Därför har hon infört ett förhållningssätt som bygger på forskning.
— ”Den utforskande spiralen” syftar till ett förbättrat lärande för alla genom att använda ett utforskande förhållningssätt. Genom olika verktyg kan man utveckla kvaliteten på ett innovativt sätt utifrån elevernas upplevelser.
Hon förklarar att som rektor är det inte alltid lätt att ta beslut och ibland befinna sig i ett korstryck mellan olika viljor och vad som är möjligt och inte.
— I stormens öga måste man ta ett ansvar och kunna släppa all prestige, allt för ungdomarnas bästa. Pengar har vi aldrig tillräckligt med, men vi har mängder av humankapital som vi kan slösa med.
Till sist måste jag fråga om det udda efternamnet Mulvad.
— Det är från min danske man och stavas ju bara med ett l. Men jag tänker att folk kan heta både Uggla och Bagge, så då kan man heta Mul(l)vad också. Och i Småland finns det väldigt många Fransson.
Text och foto: Therése Norén
Du är här:
E-post: info@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 10 00 (Telefontid kl. 8.00-16.00)
Alva Myrdals gata 3D
631 86 Eskilstuna