COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Use Google translate to translate the web page. Eskilstuna kommun takes no responsibility for the translations.
Vill du lyssna på innehållet på webben? Börja lyssna och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
Studerar du på högskola eller universitet och har funderat på att söka examensarbete eller att skriva C- eller D-uppsats? Då är du varmt välkommen att göra det hos oss. Dock har ansökningstiden gått ut för den här omgången. Men håll utkik bland våra jobbannonser när nästa ansökningsomgång för våren startar.
Oservera att du inte kan ansöka om praktik den här vägen. Här kan du läsa om hur du gör om du vill söka praktik.
Om du vill göra ett exjobb finns det två sätt att gå till väga på:
1. Du kan komma med en egen idé.
Då mejlar du en kortfattad beskrivning av bakgrund och syfte med vad du vill, vad du läser för utbildning och dina kontaktuppgifter till: exjobb@eskilstuna.se
Berörd verksamhet avgör sedan om det finns möjlighet att genomföra exjobbet (om det till exempel finns handledare).
OBS! Inkomna mejl räknas som offentlig handling och kan begäras ut. Skicka därför inte med känsliga uppgifter, så som personnummer. Om du har skyddad identitet ska du inte använda mejl, utan då hör du av dig till oss genom att ringa till vårt kontaktcenter, Eskilstuna direkt: 016 - 710 10 00.
2. Du kan söka något av de 60 exjobb som våra egna verksamheter har tagit fram som förslag. Dessa beskriver vi nedan. Sista dag att ansöka för den här omgången var den sista december 2020.
När det gäller våra egna exjobbsförslag är redan handledarfrågan genomgången, vilket gör att det är större chans att ett sådant exjobb blir av. Vi reserverar oss dock mot oförutsedda händelser, som kan innebära att exjobbet inte kan genomföras (exempelvis utvecklingen gällande Covidsituationen).
Det är fullt möjligt att vara flera personer inom samma exjobb, om berörd förvaltning anser att det passar för exjobbet i fråga. Skicka in enskilda ansökningar och skriv vilken/vilka personer som ni i sådana fall önskar göra ert exjobb tillsammans med.
Nedan ser du de olika examensjobb som fanns att ansöka till under höstens ansökningsomgång. Vi håller för närvarande på att gå igenom de ansökningar som har inkommit.
Varför slutar ibland personal i våra verksamheter och varför väljer andra att stanna kvar? Genom att titta på orsaker till varför personer slutar respektive stannar kvar - hitta sätt att få driftig/engagerad personal att vilja fortsätta jobba hos oss.
Hur ser kandidatupplevelsen genom rekryteringsprocessen ut idag och på vilka sätt skulle man kunna se till att kandidatupplevelsen blir så bra som möjligt? Göra ”kundresor” med personer om hur de upplever olika delar av rekryteringsprocessen och få fram fallgropar och framgångsfaktorer, kopplat till forskning och litteratur inom personalvetenskapsområdet.
Fasta anställningar ersätts i ökande grad av tillfälliga anställningar, så kallade gig. Utifrån näringslivsenhetens uppdrag att stärka Eskilstunas näringsliv som helhet önskar vi att världens gig-arbetsmarknad ska öppnas för Eskilstuna kommuns invånare. Ingen ska behöva flytta från Eskilstuna för att uppfylla sin dröm; en projektledare, marknadsföringsspecialist eller beteendevetare från Eskilstuna ska lätt kunna söka ett uppdrag i Kista, Berlin eller Silicon Valley. Perspektiv som skulle kunna undersökas:
Gig-förmedling: Hur hittar Eskilstunas arbetstagare dessa tjänster, vilka aktörer finns, hur söker de sina kandidater, hur söker de sina arbetsgivare. Kartläggning och beskrivning.
Gig-Tuna: Hur ser målgruppen anställningsintresserade ut, hur stor är den, hur visar vi vägen till gig-förmedlingens kanaler, hur når vi bäst målgruppen. Kartläggning, beskrivning och föreslagen plattforms- och marknadsföringsstrategi.
Gig-omsorg: Vad ser vi för fällor och risker för den som tar anställning inom gig-ekonomin, vad är att tänka på vad gäller pension, försäkringar med mera. Genomlysning av redan gjorda utredningar och eventuell forskning inom området, framtagande, summering och tillgängliggörande av information.
Gig-möjlighet: Använder Eskilstunas företag möjligheten i den nya arbetsformen? Hur går det till, hur hittar de till arbetskraften, hur blir insatsen effektiv och hur lockar vi företagen till möjligheten? Kartläggning av de goda exemplen, en beskrivning och en föreslagen plattforms- och marknadsföringsstrategi.
Undersöka framgångsfaktorer, fallgropar och best practice av pm3 och itil i samverkan.
Undersöka självbetjäning vs ”människosupport” inom IT Kundservice. Hur kan man styra flöden till självbetjäning? Vilka metoder finns för det? Hur gör man en intuitiv och användarvänlig självbetjäningsportal som eliminerar behovet av mänsklig interaktion vid support?
Undersöka området self-healing technologies, hur IT-relaterade fel och incidenter kan lösas proaktivt med automatik ute hos användarna - utan mänsklig inblandning.
Systemövervakning med AI-stöd, logfilsövervakning, larm och åtgärder.
Det långsiktiga stadsläkningsarbetet syftar till att utveckla, bättre koppla samman och integrera stadsdelarna Lagersberg, Råbergstorp, Fröslunda, Årby och Skiftinge i Eskilstuna. Hur kan vi förtäta inom och mellan stadsdelarna så att fler bostäder och verksamheter skapar bättre förutsättningar för service, ökad mångfald, integration, naturliga möten i vardagen, trygghet och hållbara transporter? En del av utmaningen innebär också att förslag till förändringar av stadsdelarna kombineras med kunskap och analyser om ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet.
Kunskapsstråket ska binda samman stadens centrala delar som resecentrum, handelsstråk och högskolans campus med Munktellstaden. 2016 genomfördes ett pilotprojekt på Strömsholmen, ”hångelbänken”, som ett första steg i utvecklingen. Förslag på arbetsuppgifter är att vidareutveckla idéerna, identifiera kopplingar och gatumiljöer som behöver förbättras, platser som behöver lyftas och byggnader som kan stärka stråket ytterligare. Hur kan detta stråk göras till ett rum för möten, kunskapsutbyte och en vital offentlig miljö?
Längs Eskilstunaån arbetar Eskilstuna kommun för att kombinera allmänhetens tillgänglighet till vattnet med utvecklingen av attraktiva bostäder och offentliga miljöer. Utmaningen består i att jämka samman strategier för park, trafik, ny bebyggelse och broar till en attraktiv helhetslösning. Strategin handlar även om att beskriva prioriteringar och faser för utvecklingen. 2016 belönades Å-stråket med Sveriges Arkitekter i Sörmlands pris för god arkitektur.
För att skapa ett levande centrum har strategier tagits fram där fokus bland annat legat på att skapa attraktiva kopplingar och stråk som möjliggör stadsliv alla tider på dygnet och året. Stadsmiljön ska möjliggöra samarbete och nätverk mellan verksamheter, institutioner och medarbetare. Utformningen av platser och byggnader ska öppna upp och underlätta ett gemensamt användande av dem. Här kan du både jobba på en mer utzoomad strategisk nivå likväl som mer detaljerat inom ett fysiskt avgränsat område.
Centralt i Eskilstuna ligger St. Eskils skolområde med flera olika verksamheter. Hur kan man koppla samman området och utveckla den potential som finns i det centrumnära läget? Finns det möjlighet att förtäta på platsen? Förslag på arbetsuppgift är att ta ett helhetsgrepp kring platsen och sammanfatta i ett utvecklings-PM/utvecklingsplan.
En trafikknutpunkt idag. Hur ska den utvecklas i framtiden? Möjlighet till bostadsbebyggelse? Området ligger inom riksintresse kulturmiljövård för centrala Eskilstuna dessutom finns det fornlämningar på platsen. Det finns flera olika fastighetsägare i området. Förslag på arbetsuppgift är att ta fram en utvecklingsplan för platsen.
Idag är platserna främst parkeringsytor. De är offentliga miljöer som ligger inne i kvarter. Hur kan vi utveckla en centralt belägen plats från parkering till stadsrum? Runt om platserna finns flera verksamheter som behöver tillgång till angörings- och avlastningsmöjligheter. Det är flera olika fastighetsägare i områdena. Förslag på arbetsuppgift är att ta fram en utvecklingsplan för platserna.
Strömsholmen är en central plats i årummet. Tidigare har det funnits byggnader på Strömsholmen med publik funktion. Idag är de rivna och ersatta av en grusad yta som används som bilparkering samt scenplats vid större arrangemang. Holmens placering och årummets stora kvaliteter gör detta till en spännande och lämplig plats för utveckling av en framtida mötesplats. Genom vad och på vilket sätt skulle denna plats kunna utvecklas, vilka funktioner och hur skulle mötet med årummet kunna utformas?
Idag är gatan en stor barriär mellan övre och nedre Nyfors. Gatan i sig är bred och det finns tunnlar och staket som förhindrar en smidig passage. Hur kan Bergsgatan och utrymmet runt om utvecklas? Går det att komplettera med bebyggelse? Hur kan en trevligare miljö som kopplar samman övre och nedre Nyfors utformas? Hur kan tillgängligheten för fotgängare och cyklister förbättras? Här finns det möjlighet att till exempel ta fram ett utvecklings-PM/utvecklingsplan.
Vasaplan är idag en liten och öppen park i sydöstra Eskilstuna. Platsen finns med i kartor från 1920-talet och tydligt utritad som park sedan 1960-talet. Vasaplans läge gentemot staden och service gör den intressant för bostadsbebyggelse. Hur skulle en sådan kunna utformas utan att parkens kvalitéer och värden går förlorade?
Eskilstunaån utgör idag en barriär för framför allt gående och cyklister vars korsningsmöjligheter begränsas till ett fåtal passager i centrum. Stadsbyggnadsförvaltningen har undersökt möjligheten till en ny gång- och cykelbro över ån från Kyrkogatan till Stadsparken. Utmaningen består av att hitta en lämplig dragning som skapar en gen och tydlig koppling för gående och cyklister. Vidare ska utformningen av bron överensstämma med dess omgivning och bli ett attraktivt inslag i stadsbilden.
I Munktellstaden som ligger nära centrum har byggts ett nytt badhus och en ny arena. I området finns sedan tidigare friidrottsarena, badmintonhall, museum och andra besöksverksamheter. I samband med utvecklingen av området förändras även gatunätet. En studie för lärdomar av utformningen av gatunätet är lämpligt.
Eskilstuna kommun har nya parkeringstal och några bostadsfastigheter har bebyggts enligt de nya parkeringstalen som tillåter byggnation med färre parkeringsplatser än tidigare. Ett möjligt upplägg är att studera bland annat bilinnehav och resmönster i dessa områden och kanske jämföra dem. Ett annat upplägg är att studera hur vi i våra så kallade stadsläkningsområden, där vi planerar för kompletterande bebyggelse, ser till att nyinflyttade redan vid inflyttning nyttjar hållbara färdmedel.
Bilpooler kommer med all sannolikhet få en större betydelse i framtiden. I Eskilstuna där vi nu planerar för ett minskat bilägande och bilåkande är en naturlig utveckling att det blir viktigare med gemensamt ägande. Vilka är förutsättningarna och behoven för att i större utsträckning få bilpooler att fungera här? Hur kan vi uppmuntra uppkomsten och anslutning till bilpooler? Ett antagande är att Eskilstuna har en låg mängd bilpooler i jämförelse med likvärdiga städer, är det så och i så fall varför?
I centrumkärnan sker cykling till stor del i blandtrafik, dvs delar körbana med motorfordon. Hur kan man lämpligt utforma gatorna i centrum för att gynna cykling där det inte finns plats för separat cykelbana. Hur kan man utforma för att uppnå så kallade cykelfartsgator? Vilka begränsningar finns i infrastrukturen idag och vilka åtgärder är lämpliga?
Idag finns det flera större vägar i centrala Eskilstuna som skapar barriäreffekter. Köbildning på vissa platser och tider är ett problem. Samtidigt har kommunen höga ambitioner när det gäller att ställa om transporter mot mer hållbara sätt att förflytta sig. En trafikstrategi för centrum behövs som balanserar tillgänglighet för de olika sätten att röra sig i staden med ökad attraktivitet i stadsmiljön.
En översiktsplan ska staka ut den väg som en kommun vill att utvecklingen ska ta och på vilket sätt. Här finns det ett behov av att undersöka på vilket sätt översiktsplanen har haft inverkan på detaljplaner som tagits fram i kommunen. Vidare är det även intressant att undersöka hur både översiktsplanen och detaljplaner inverkar och påverkar bygglov. Har det gjorts avsteg från översiktsplanen respektive detaljplaner och i så fall varför?
Pilotprojekt är en möjlighet för Stadsbyggnadsförvaltningen att pröva projekt i skala 1:1. Syftet är att kunna dra slutsatser gällande vilket resultat ett projekt skulle kunna få i fullstor skala. Målet är att genomföra fyra stycken pilotprojekt per år. Fokus ska ligga på medborgardialog. En arbetsuppgift skulle kunna vara att hjälpa till att genomföra ett av pilotprojekten.
Vad finns det för framgångsfaktorer och riskfaktorer utifrån forskning och egna erfarenheter inom organisationen när det gäller placering av barn? Vad kan vi lära oss?
Familjehemsvård för vuxna med missbruksproblematik kan vara ett alternativ till institutionsplacering. Vilka möjligheter och risker finns det med familjehemsvård jämfört med institutionsvård för vuxna med missbruksproblematik? Vad kan vi lära oss utifrån forskning och egna erfarenheter?
Hur ser rätten ut idag för att uttrycka sexuella behov för personer med funktionsnedsättning och behov av stöd? Vad finns det för arbetsmetoder inom verksamheten? Hur ser medarbetarnas kunskap och förhållningssätt till sexualkunskap ut? Och vad har brukarna för tankar kring sexualkunskap?
Vilka metoder/arbetssätt används idag för personer med högfungerande autism och social isolering? Studie av aktuella metoder/arbetssätt/stöd och vad de ger för resultat. Vad fungerar?
Studie av implementeringen av: Pedagogiskt förhållnings- och arbetssätt (PFA) och effekterna av utbildningsinsats inom LSS- personlig assistans. Har medarbetarnas upplevelse av uppdraget förändrats sedan utbildningsinsatsen? Har medarbetarnas synsätt kring brukarnas behov förändrats sedan utbildningsinsatsen? Hur använder de PFA i praktiken efter utbildningen?
Hur ser brukarna i LSS-verksamheten i Eskilstuna kommun på orden självständighet och delaktighet, vad betyder det för dem? Vad är viktigt med självständighet och delaktighet för målgruppen? Vad betyder självständighet och delaktighet i praktiken för personer med intellektuell funktionsnedsättning?
Studie av studiecirkeln ”Heja oss”. Studie av ”Hälsokörkortet”. Vad kan man se för effekter utifrån brukarnas perspektiv i form av till exempel förändrade levnadsvanor och kunskap om hälsa? Vad kan medarbetarna göra för att bidra till en förbättrad hälsa?
Titta på behandlingar för missbruk. Varför är det så många som återfaller i missbruk och vad skulle man kunna göra för att minska återfallen? Eller omvänt, de som får fungerande behandling - vad är det som gör att det fungerar?
Vad är det som påverkar brukarens upplevda nöjdhet inom äldreomsorg? Få fram ett underlag och sammanställning av forskning och litteratur i ämnet för att borga för att VOF:s utvecklingsarbete utgår från evidens inom området. Undersöka hur såväl hur det ser ut inom ordinärt boende (hemtjänst) som inom vård- och omsorgsboenden. Men om tidsutrymmet för examensjobbet inte medger denna bredd, så önskar vi i första hand göra ett nedslag kring brukare inom hemtjänst.
Förstå de bakomliggande orsakerna till att vi inte förbättrar brukarnöjdheten. Brukarråd/egna enkäter/djupintervjuer med mera. Parallellt med tangerande examensjobb önskar vi också att kvalitativa intervjuer görs med utvalda brukare inom äldreomsorgen för att bättre förstå vad det är som vi behöver förbättra i vårt lokala arbete.
Planera en utemiljö anpassad och tillgänglig för målgruppen med aktuell forskning och kunskap som stöd. Önskan är att examensarbetet resulterar i ett ”Program för utemiljö vid vård- och omsorgsboende och som kan användas som bilaga/underlag för att beskriva utemiljö i koncept/kravspecifikation för byggnation av nya vård- och omsorgsboenden. Vi vill skapa en hälsofrämjande och trygg utemiljö som på olika sätt kan bjuda in, stödja och stimulera till utevistelse året runt. Det ska vara en inbjudande och spännande miljö som ”lockar” till utevistelse med naturliga mötesplatser, såväl som platser för avskildhet. En utemiljö som kan ”upplevas” också från husets balkonger och fönster, som exempelvis möjliggör att följa årstidsväxlingar och händelser över året. I dialog med brukare och personal. Identifiera behov och önskemål av vikt för att skapa en levande utemiljö, användbar året runt.
Vi vill att en student gör en oberoende uppföljning av några av de i närtid senast byggda vård- och omsorgsboenden. Detta i syfte att med aktuell forskning och kunskap som stöd, följa upp brukares upplevelser av ”sitt boende” och medarbetares upplevelser, kunskaper och erfarenheter via till exempel enkäter eller djupintervjuer. Är tillgängligheten i den egna lägenheten och i gemensamma utrymmen utformad så att den är till stöd i vardagen för brukare och underlättar i arbetet för personal? Examensarbetets resultat kan bidra till att stödja en förändring i hur lokaler och utrymmen på vård- och omsorgsboende bör planeras för att attrahera och möta också framtida målgrupper äldre.
Inom Eskilstuna kommun sker dagligen ett flertal transporter för leverans av varma och kylda måltider inom skola, vård och omsorg. Hur kan vi i framtiden utveckla hållbara leveranser av offentliga måltider? Utveckling av noder, transportlogistik och transporttyper.
Identifiera användningsmöjligheter och/eller affärsområden för enskilt avlopp med sluten tank (svartvatten) genom kartläggning och goda exempel. Kartläggningen ska även svara på perspektivet miljönytta, ekonomi och möjlighet till arbetstillfällen.
Ta fram underlag och intressenter för användning av slam för gödsling i jordbruks- och skogsnäring inom Eskilstunas geografiska område samt inventera vilka arealer som skulle vara möjliga för detta ändamål. Detta skulle exempelvis kunna presenteras genom GIS-kartor.
Går det att hållbarhetsdeklarera den offentliga måltiden baserat på ekologi, människa och ekonomi? Och vad kan en sådan hållbarhetsdeklarering i sådana fall innehålla? Vilka hållbarhetsfaktorer har störst inverkan inom offentlig måltid? Vilka målkonflikter finns?
Vilka initiativ finns i Södertälje och andra kommuner inom måltidsmenyer, matsvinn och transportlogistik som Eskilstuna kan ta till sig och utmynna i förslag på förbättringar som ytterligare minskar klimatpåverkan från Eskilstunas måltider?
Vad är det som avgör vilken av rätterna som våra gäster väljer? Vilken möjlighet har vi inom Måltidsservice att leda/styra våra gäster till klimatsmarta val? Vilka faktorer påverkar gästen att välja ett klimatsmart alternativ?
Eskilstuna kommun har ett ambitiöst miljö- och klimatarbete och håller på att ta fram en ny klimatplan i samverkan med näringsliv, organisationer och invånare. Fördjupningar inom vissa viktiga utsläppsområden eller frågor inom andra sakområden som behöver belysas ger en rad möjligheter till examensarbeten.
Eskilstuna kommun har ett ambitiöst miljö- och klimatarbete samt en ambition att fortsätta vara Sveriges Återbrukshuvudstad. Att minska kostnaderna och effektivisera organisationen är också målsättningar inom kommunorganisationen. Cirkulär ekonomi har stor potential att bidra till samtliga av dessa mål. Ökad kunskap om vilken ekonomisk och miljömässig potential det finns för olika cirkulära lösningar kan bidra till att mer upplysta beslut fattas vid upphandling, inköp och andra processer inom Eskilstuna kommun. Kommunens inköpsstatistik är ett viktigt underlag.
Stadsbruk är en metod och begrepp för att starta kommersiell odling i staden genom att möjliggöra för entreprenörer att bedriva odling på kommunens mark. Ett tidigare exjobb har identifierat möjliga ytor för odling samt gjort en grov bedömning av förutsättningar framåt. Nästa steg är att undersöka förutsättningarna för Stadsbruk ur ett näringslivsperspektiv.
Region Sörmland har i samverkan med region Västmanland och region Örebro låtit Väg- och transportinstitutet (VTI) ta fram en cykelpotentialstudie för att ha som underlag för effektiva åtgärder för ökad cykling. Detaljerade data från SCB om var människor bor och arbetar respektive går i grundskola och gymnasium har använts tillsammans med data över vägnätet. Detta har nyttjats för att modellera snabbaste cykelrutter och få fram restider samt flöden. Resultatet visar att mycket stor del av länets invånare har max 15 minuters cykelväg till sina arbeten och många skolelever har bara 10 minuter cykling till sin skola.
Här finns ett antal frågeställningar att arbeta vidare med (en eller flera för examensarbete).
Att föräldrar skjutsar sina barn med bil till skolan är ett problem sedan länge, men i och med Coronasituationen har problemet blivit ännu större eftersom fler har valt att skjutsa sina barn till skolan för att minimera smittspridning. Trafikmiljön vid skolan blir intensiv och farlig för andra barn som går eller cyklar till skolan och dessutom negativ ur andra aspekter som folkhälsa och miljö. Uppsatta regler för avlämning vid skolan med bil följs ofta inte och det finns få cykelställ.
Här finns ett antal frågeställningar att arbeta vidare med (en eller flera för examensarbete), resultatet kan användas som underlag för kommande detaljplan.
Förslag på hur foajén/entréplan till konserthallen skulle kunna förvandlas och användas som utställningsyta, en yta som blir något annat/mer än bara rollups och dylikt.
I många år har teknikbranschen marknadsfört sig själva, men det är fortfarande svårt att få individer att ta steget att söka sådana här utbildningar.
Kompetensgallerian, som bland annat vägleder personer i Eskilstuna till bland annat jobb eller studier, kan tänka sig att ta emot två exjobbare.
En person som kanske läser informationsdesign skulle kunna ta fram ett koncept eller en metod. Konceptet eller metoden kan vara i digital eller rumsligt gestaltad. Syftet är att attrahera fler studerande till teknikutbildningar på olika utbildningsnivåer och till nya yrkesroller inom teknik- och industribranschen.
Den andra exjobbaren vill vi ska läsa till studie- och yrkesvägledare (SYV). Här är några av möjliga frågeställningar som personen skulle kunna kika på:
Beror ovanstående frågor på att man har för lite teknik i skolorna? Att branschen och skola/vuxenutbildning står för långt ifrån varandra? Beror det på genus? Beror det på att individers brytpunkter kontra information inte samstämmer för att individen ska ta steget utan för boxen? Hur kommer det sig att ett studieval inom teknik anses vara svårare och kanske tråkigare än att välja något annat yrke? Hur kan man avdramatisera studievalet mot teknikbranschen i samtalet/informationen?
Hur kan vi rumsligt visa att vi är en kulturskola och skapa en känsla för detta när vi i stor utsträckning befinner oss i lånade lokaler? Vi önskar få fram ett mobilt koncept som ändå är tydligt och ger en känsla av skapande och kreativitet, att våra besökare nu är i kulturskolans värld och verksamhet. Något mer än profilmaterial som roll-ups eller t-shirts.
Undersöka användarupplevelse och UX av Studyalong, som är en plattform med flera olika delar för Kulturskolor, med bland annat kurskatalog och lärplattform.
Undersöka kulturskolans betydelse för våra elever, till exempel genom storytelling. Kan resultera i lärdomar som kan användas i framtida marknadsföring samt utveckling av verksamheten.
Vad kan möjliggöra/omkullkasta samarbeten mellan kulturskola och grundskola? Vad finns det för attityder kring sådana samarbeten samt vilka olika samarbetsformer finns och fungerar idag?
En illustratör som kan illustrera kartor (typ Sundbyholmsskylten) för ökad förståelse och tillgänglighet. Bilderna kan användas i skyltning i våra friluftsområden.
Digitaliseringen av offentlig sektor innebär ökat behov av tvärfunktionella funktioner och samarbeten. På Stadsarkivet finns kunskapen kring digital informationshantering och e-arkivering, även de system som används för dessa ändamål kan vara intressanta att forska på. Digital arkivering berör flera digitala lager (allt från lagring, databaser till användargränssnitt och tillgänggörande av handlingar). Den digitala gestaltningen och närvaron hos Stadsarkivet kan också vara av intresse.
Ekonomi. Stadsarkivet har mycket handlingar kring ekonomi: allt från protokoll över budgetbeslut av politiken till verksamhetsberättelser och bevarade räkenskaper.
Stadsarkivet har mängder med material som kan användas till illustrationer, digitalisering för tillgänggörande på hemsida/sociala medier eller för fysiska utställningar (Arkivens dag eller en permanent utställning i Eskilskällan). Ett forskningsområde skulle kunna vara att analysera den digitala Eskilskällan. Ett annat forskningsområde skulle kunna vara att göra en genomlysning på det pedagogiska utbudet.
Stadsarkivet har handlingar från bland annat Socialnämnden, vård och omsorgsförvaltningen, Kommunhälsan och elevhälsovården som kan vara av intresse. Hos Stadsarkivet kan även den historiska utvecklingen av organisationer efterforskas på (protokoll, nämndernas historia och så vidare) samt att vi har handlingar från personal/HR.
Stadsarkivet har flera förstahandskällor för arbete kring källkritik och historiska forskningsidéer. Stadsarkivet har stora mängder information från föreningar, enskilda personer och samtliga kommunala verksamheter. Det finns även bevarat material från skolorna kring tex nationella svenska prov och SFI. Utöver detta har Stadsarkivet material från alla kommunens verksamheter som kan vara intressant forskningsmaterial ur ett samhällsvetenskapligt perspektiv (till exempel Samhällsbyggnad för statsvetenskap och så vidare). Även här kan det pedagogiska utbudet vara ett intressant forskningsunderlag.
Du är här:
E-post: info@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 10 00 (Telefontid kl. 8.00-16.00)
Alva Myrdals gata 3D
631 86 Eskilstuna