COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Use Google translate to translate the web page. Eskilstuna kommun takes no responsibility for the translations.
Vill du lyssna på innehållet på webben? Börja lyssna och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
Du som leverantör till Eskilstuna kommun kan effektivisera din fakturahanteringsprocess genom att skicka elektroniska leverantörsfakturor till oss. Förutom att spara på porto och brevpapper gör du även en insats för miljön.
EDI Fulltextfaktura
Du kan integrera ditt fakturasystem med Visma Proceedo. För anslutning och fullständiga referenser ta kontakt med e-handel@eskilstuna.se.
Kommunens fakturaportal
För dig som skickar under 100 fakturor per år erbjuder kommunen en kostnadsfri lösning. Skicka faktura.
Via ditt affärssystem
Om du är kopplade till Visma Proceedo/Commerce, InExchange, Pagero, Opus Capita (före detta itella) eller annan e-faktura leverantör, kan du skicka e-fakturor i svefaktura format via standardkanal. Använder du Visma Spcs får du hjälp här via deras hemsida, Visma Spcs.
Supplier Center för avtalsleverantörer
Här registrerar du själva din e-faktura via Visma Proceedo Supplier Center (kostnadsfri anslutning). Du behöver vara registrerad kund hos Visma Commerce för att kunna använda tjänsten. Är du inte det, ta kontakt med e-handel@eskilstuna.se.
Eskilstuna kommun har inlett ett samarbete med en systemleverantör av enkla lösningar, så att du snabbt kan komma igång. Det enda du behöver göra är att kontakta oss på e-handel@eskilstuna.se för att inleda ett samarbete.
Uppgifter vi behöver från dig för anslutning:
Elektroniska fakturor som skickas till Eskilstuna kommun ska innehålla följande fält:
1 april 2019 trädde en ny lag i kraft som innebär att fakturor till offentlig sektor måste vara elektroniska. Det innebär att alla leverantörer till Eskilstuna kommun måste skicka e-fakturor. Kravet på e-faktura gäller vid alla inköp, upphandlade såväl som direktköp, där betalning sker mot faktura. Offentliga upphandlingar som påbörjats innan 1 april 2019 omfattas inte retroaktivt av lagen.
Hur påverkas du som är leverantör av lagen om e-fakturor?
Om du är en leverantör med ett befintligt avtal med Eskilstuna kommun gäller de villkor som är avtalade kring faktureringen avtalstiden ut. För alla övriga leverantörer gäller att fakturor ska skickas till oss via de olika formaten.
Format på e-faktura
Att skicka e-faktura är varken krångligt eller dyrt. De flesta fakturerings-/affärssystem har lösningar för det. Vi har möjlighet att ta emot e-faktura på följande sätt/format:
PDF-fakturor som skickas via e-post är inte en elektronisk faktura och vi tar inte emot dessa.
Har ni frågor kring olika lösningar?
Är du intresserade av att ta del av våra erfarenheter och vill diskutera olika lösningar utifrån dina förutsättningar? Kontakta Anna-Lena Kornelius Andersson eller Fredrik Bäckström via e-handel@eskilstuna.se
Kontakt
Upphandlingsenheten
Anna-Lena Kornelius Andersson, systemförvaltare/administratör
Tel: 016-710 77 44
E-post: e-handel@eskilstuna.se
Eskilstuna direkt
Tel: 016-710 10 00
E-post: info@eskilstuna.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
Telefontid: måndag-fredag 08.00-17.00, dag före röd dag 08.00-12.00
Se fler kontaktvägar