COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Dialoger kan föras före, under och efter en upphandling. De kan genomföras på olika sätt och vara både muntliga och skriftliga. Här beskrivs mer om dialog inför en upphandling.
Dialoger inför en upphandling är ofta en förutsättning för upphandlingens genomförande och för att uppnå målen med upphandlingen. De ger kunskap om vad marknaden har att erbjuda och vilka leverantörer som finns på den.
De vanligaste sätten att föra dialog på anges härunder. Det är möjligt att göra en kombination av dem och till exempel kombinera leverantörsmöten med externremiss.
Leverantörsmöten kan ske fysiskt, digitalt eller per telefon. Det är enskilda möten med en leverantör i taget. Generellt hålls flera möten med olika leverantörer, detta för att få en så stor och bred kunskap som möjligt om marknaden och vad den har att erbjuda.
Leverantörsmöten kan likväl vara av mer allmän karaktär som mer specifik.
RFI eller Request for information, är ett sätt att samla in information om produkter och tjänster på marknaden. Det är en dialog där upphandlande myndighet skickar ut skriftliga frågor till företag som i sin tur får möjlighet att lämna information om deras produkter och tjänster. Frågorna som skickas ut kan vara om till exempel upplägg och processer, kravformuleringar, utvärderingsmodeller, logistikupplägg eller kontraktsvillkor.
RFI kan skickas ut på olika sätt, men det är främst utskick direkt till flera företag eller annonsering på liknande sätt som en upphandling. Annonseringen sker i registrerade annonsdatabaser (samma plats som upphandlingar i övrigt, för Eskilstuna kommunkoncern, Mercell Opic).
Externremiss är ett utskick av hela, delar eller enstaka dokument av en upphandlingsdokumentation. Det är ett sätt att få återkoppling på affärens upplägg och upphandlingsdokumentens utformning kopplat till krav och villkor.
Vid en externremiss är upphandlingsdokumentationen ofta så pass färdig att det skulle kunna publiceras i en kommande upphandling.
Externremiss kan skickas ut på olika sätt, men det är främst utskick direkt till flera företag eller annonsering på liknande sätt som en upphandling. Annonseringen sker i registrerade annonsdatabaser (samma plats som upphandlingar i övrigt, för Eskilstuna kommunkoncern, Mercell Opic).
Hearing är ett möte med flera inbjudna företag och mer utformat som ett informationsmöte och frågeställningarna är av mer allmän karaktär.
Eskilstuna kommun: administration.upphandling@eskilstuna.se
ESEM: upphandling@esem.se
Kfast: upphandling@kfast.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar