COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Offentlig upphandling är den process som offentliga organisationer, så som Eskilstuna kommunkoncern, använder för att göra inköp. Genom att öka din kunskap om offentlig upphandling för att kunna lämna anbud, ökar du också möjligheterna för ditt företag att växa.
Offentlig upphandling ska säkerställa att organisationer inom offentlig sektor öppnar upp sina inköp för konkurrens. Den kan även användas för att driva på utvecklingen till ett mer hållbart samhälle genom att efterfråga socialt samt miljömässigt hållbara produkter och tjänster.
Värdet av de upphandlingspliktiga inköpen i Sverige uppgår till drygt 800 miljarder kronor om året.
Eskilstuna kommunkoncerns upphandlingar annonseras i annonsdatabasen Mercell Opic, eller i vardagstal ”Opic”.
När du hittat en intressant upphandling är det första steget att begära ut upphandlingsdokumenten från Mercell Opic.
I upphandlingsdokumenten står all den information som du behöver som anbudsgivare för att kunna lämna anbud.
Genom att ställa frågor minskar du risken att göra fel eller lämna ett anbud som inte uppfyller ställda krav. Du kan också ta del av svaren på andra leverantörers frågor och därmed öka din kunskap gällande upphandlingen.
Frågor ställs i Mercell TendSign. Det är även här som du får svar på dina frågor.
Svar ges senast 6 dagar före sista anbudsdag, med undantag för direktupphandlingar.
Processen för upphandlingar kan se väldigt olika ut beroende på en rad faktorer som exempelvis:
Det är därför bra att vara uppmärksam när du lämnar anbud på vad som gäller för den aktuella upphandlingen.
När du har bestämt dig för att delta i en upphandling är det dags att börja sammanställa ditt anbud.
Du behöver säkerställa att anbudet uppfyller samtliga krav och villkor som den upphandlande myndigheten har angett.
För att anbudet överhuvudtaget ska prövas av den upphandlande myndigheten är det avgörande att det lämnas in i tid.
Efter sista dag för att lämna anbud, prövas inkomna anbud. Det innebär att anbuden utvärderas och kontrolleras utifrån ställda krav i upphandlingsdokumenten och gällande regler för offentlig upphandling.
Den upphandlande organisationen fattar ett beslut om vilket eller vilka företag som organisationen ska teckna kontrakt eller ingå ramavtal med. Samtliga anbudsgivare ska sedan meddelas om tilldelningsbeslutet.
När underrättelse om tilldelningsbeslutet offentliggjorts inträffar en så kallad ”avtalsspärr”. Under avtalsspärren får den upphandlande organisationen inte ingå kontrakt. Under avtalsspärren kan leverantörer ansöka om överprövning av upphandlingen hos Förvaltningsrätten.
Avtalsspärr gäller inte för direktupphandling.
Upphandlingen avslutas med att kontrakt tecknas.
Eskilstuna kommun: administration.upphandling@eskilstuna.se
ESEM: upphandling@esem.se
Kfast: upphandling@kfast.se
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar