COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Här hittar du vanliga frågor och svar om tobakslagen.
Vem har ansvar för att kontrollera att tobakslagen följs?
Eskilstuna kommun (miljökontoret) och polisen.
Vad händer om jag inte har ett giltigt tillstånd för att sälja tobak?
Du får inte sälja tobak om du inte har ett giltigt tillstånd. Om du säljer tobak, utan tillstånd så blir det en polisanmälan om olovlig tobaksförsäljning.
Varför införs det krav på tillstånd för att sälja tobak?
För att reglera försäljningen och för att främja folkhälsan.
Varför blir fler offentliga platser rökfria?
Det finns flera skäl till det:
Vem har ansvar för att det inte röks på min uteservering?
Ansvaret för att rökförbudet följs ligger på den som äger eller på annan grund (till exempel som hyresgäst) disponerar över en lokal, ett annat utrymme eller ett område utomhus. Kort sagt den som har praktiska möjligheter att se till att bestämmelserna om rökförbud följs.
Vid entréer har ägaren eller den som disponerar över lokalen eller utrymmet innanför entrén ansvar för rökförbudet. Det gäller oavsett om denna person äger eller disponerar området utanför entrén. Om en entré går till ett köpcentrum eller ett kontorskomplex, bär normalt fastighetsägaren ansvaret för att rökförbudet följs.
Behövs jag sätta upp skyltar om rökförbud?
Den som har ansvar för rökförbudet ska genom skyltning tydligt informera om förbudet och vid behov ingripa med information och tillsägelser. Om någon trots tillsägelse röker där rökning inte är tillåten, får denna person avvisas. Bara poliser och ordningsvakter har rätt att avlägsna personer. Den som är ansvarig för att rökförbudet följs har alltså inte laglig rätt att själv avlägsna personer som bryter mot rökförbudet, utan måste ta hjälp av polis eller ordningsvakter.
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar