COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Use Google translate to translate the web page. Eskilstuna kommun takes no responsibility for the translations.
Vill du lyssna på innehållet på webben? Börja lyssna och använd kontrollen för att pausa, stoppa eller ändra volym.
För att försäkra dig om att det du bygger är säkert och uppfyller de tekniska krav som samhället ställer, måste byggherren utse en kontrollansvarig för byggprojektet. Det är viktigt att den kontrollansvarige kommer in i byggprojektet så tidigt som möjligt.
Hur anmäler jag en kontrollansvarig?
Anmälan görs skriftligen till stadsbyggnadsnämnden.
Vad gör den kontrollansvarige?
Den kontrollansvarige ska göra följande:
Om det är ett stort byggprojekt kan byggherren utse flera kontrollansvariga för olika delar av projektet.
Vem kan bli kontrollansvarig?
Den som ska utses till kontrollansvarig för ett byggprojekt måste ha den kunskap, erfarenhet och lämplighet som behövs och kunna styrka det med ett bevis om certifiering. Boverket har en förteckning över certifierade kontrollansvariga och sakkunniga. Den kontrollansvarige ska dessutom ha en självständig ställning i förhållande till den som utför åtgärden som ska kontrolleras.
Vid funderingar kan du kontakta stadsbyggnadsförvaltningen.
KONTAKT
Bygglovsavdelningen
E-postadress: bygglovsavdelningen@eskilstuna.se
Öppettider: Vardagar 13.00-15.00 (Bokade möten efter överenskommelse)
Eskilstuna direkt
Telefon: 016-710 10 00
Telefontid: måndag-torsdag 08.00-16.30, fredag 08.00-16.00
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
Telefontid: måndag-fredag 08.00-17.00, dag före röd dag 08.00-12.00
Se fler kontaktvägar