COOKIES
På denna webbplats använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Läs mer om kakor
Här hittar du svar på vanliga frågor om hur coronaviruset covid-19 påverkar dig som företagare.
Följande frågor ställdes under webbinariet 27 mars 2020 där Eskilstuna kommuns åtgärdspaket diskuterades.
Igår fick jag reda på att kommunen har ett eget åtgärdspaket med betalningsanstånd för hyror, hur gör man för att komma till åtnjutande av detta?
Svar: Du kan ta del av vad paketet innebär på foretag.eskilstuna.se/corona. Där hittar du också samlad information från kommunen men även länkar till statens paket och andra myndigheter samt länkar till andra näringslivsaktörer som är lokala, regionala och nationella.
Vad händer med taxiföretaget?
Svar: Om frågan handlar om vad som händer med ditt taxiföretag om du inte har några kunder? Det finns olika saker att testa. Ett sätt kan vara att gå in på Tillväxtverkets hemsida och läsa på om korttidspermittering som ger möjlighet att söka stöd för ägare som är anställda i alla bolagsformer förutom ägare av enskild firma. Ägare/arbetsgivare som omfattas är exempelvis aktiebolag, handelsbolag, föreningar och stiftelser. Länken hittar du här: www.tillväxtverket.se.
Ett annat sätt kan vara att hitta andra lösningar tillsammans med andra företag i andra branscher som skulle behöva hjälp. Man skulle kunna ställa om att fungera som paketombud eller hjälpa de olika lokala handlarna att köra hem förbeställda matvaror till folk i allmänhet men även till de personer som finns i riskgrupp. Det finns hjälp med att hitta nya idéer hos olika näringslivsaktörer i Eskilstuna. De hittar du på den här sidan under rubriken Stöd till lokala näringslivaktörer. Du kan även kontakta näringslivsavdelningen på telefon: 016-710 23 88 eller e-post: foretagservice@eskilstuna.se.
Varför inte bara ta bort avgifterna helt och hållet?
Svar: Vi har i dagsläget möjlighet att skjuta fram betalningen på avgifter från den kommunala myndighetsutövningen. Vi håller på att se över fler möjligheter. Det finns tyvärr vissa regler och lagar som måste tas i beaktning men denna fråga är något som arbetas med.
Vilket stöd får ideella ekonomiska föreningar?
Svar: För föreningar gäller till exempel möjligheten till anstånd som för övriga. Eskilstuna kommun kommer inte att ta ut några avbokningsavgifter om det är ett arrangemang som ställs in på grund av covid-19. Tisdag 7 april planeras ett webbinarium kring föreningsstöd.
Kultur- och fritidsnämnden ska ompröva hur kommunens samlade föreningsstöd kan användas för att underlätta lokala föreningars situation. För frågor, kontakta:
Kultur- och fritidsförvaltningen
Telefon: 016-710 10 00
E-post: kultur-fritidsforvaltningen@eskilstuna.se
Kommunstyrelsen och Kommunföretag ska ompröva hur sponsring kan användas för att underlätta för elitföreningarna. För frågor kontakta:
Kommunföretag: info@eakf.se
Kommunstyrelsen: isabel.jansson3@eskilstuna.se
Tack för svaret angående anstånd, ränta och betaltid för förvaltningarnas fakturor. Det var inte helt klart om samma princip gäller för EEM:s fakturor avseende VA som aviserats gäller samma där, det vill säga:
1) Anstånd till 30 september
Svar: Det stämmer. Möjlighet till anstånd gäller VA och sophämtning. Ta kontakt med EEM:s kundservice på kundservice@eem.se alternativt på telefon 016-10 60 60.
2) Därefter avbetalningsplan efter överenskommelse (förhandling)
Svar: Det stämmer. Bolaget tar individuella beslut. Ta kontakt med EEM:s kundservice på kundservice@eem.se alternativt på telefon 016-10 60 60.
3) Ingen ränta, inga tillkommande avgifter
Svar: Inga avgifter eller ränta tas ut för anstånd för VA och sophämtning.
Blir det tidigare öppning av uteservering?
Svar: De som önskar att öppna sin uteservering tidigare får den möjligheten. De som redan har tillstånd får öppna den redan nu. De som inte har tillstånd i dagsläget söker tillstånd via polisen. Ansökningar för uteservering kommer att prioriteras. Mer om hur ansökningsprocessen går till hittar du här.
Eskilstuna har en mycket stor andel mycket små företag. Större än rikssnittet. Cirka 2000 företag med cirka 4-8000 jobb berörs. Små företag som sällan har tid, erfarenhet och kompetens att hantera ansökningar av stöd. För att få stöden (till exempel korttidspermitteringar) måste man agera snabbt för att kunna ta del av stödet.
Hur kan och hur kommer kommunen och näringslivsavdelningen att hjälpa de allra minsta företagen att ta del av de statliga och kommunala stöden?
Svar: På foretag.eskilstuna.se/corona lägger vi upp all information som vi har och vi lägger även upp information från de nationella och statliga insatser som finns att ta del av. Sidan uppdateras och ses över dagligen. Som företagare uppmanar vi att du tar kontakt med oss om du har svårt att veta vilka möjligheter som finns och ges. Näringslivsavdelningen når du på telefon: 016-710 23 88 eller e-post: foretagsservice@eskilstuna.se. Vi finns tillgängliga vardagar 08.00-17.00.
Kommer det till exempel finnas en "Företagsakut" online eller i till exempel lokalerna för Kompetensgallerian där hjälp med handlingar och dokumentation kan fås?
Svar: Vi ser över på vilka fler sätt vi kan hjälpa till med och vi kommer att återkomma med mer information om det längre fram. Vi tar gärna emot tips och idéer på smarta lösningar.
När vi kommer ut på andra sidan efter krisen kommer Eskilstuna behöva skapa väldigt många nya jobb. Vilka typer av jobb är väldigt svårt att idag veta vilka de är. Dock måste vi vara redo för att snabbt möjliggöra fler jobb. Hur kommer kommunen agera för att säkerställa att nya jobb kan skapas snabbt? Kommer till exempel stadsbyggnadsförvaltningen vara öppna för;
1) generella detaljplaner med brett användningsområdet?
2) att lokala aktörer kan använda konsulter för planarbete?
3) flexibilitet avseende bygglov där jobb kan skapas under krisen och efter?
Svar: Vi kan i dagsläget inte svara på detta men vi uppskattar frågorna och kommer att ta upp det med berörda förvaltningar och avdelningar.
Hur är beredskapen internt på kommunen om det blir hög frånvaro bland medarbetare som kan påverka eventuell tillståndsgivning?
Svar: Just nu är vi inte i något kritiskt läge när det gäller myndighetsenheterna. Varje enhetschef ser över sina resurser och inför åtgärder om det behövs. Vi gör så gott vi kan för att underlätta arbetsbelastningen på olika sätt. Vi har stängt vissa öppna fysiska mötesmöjligheter och hänvisar att ta kontakt via telefon och e-post. Vi anpassar även att mötas digitalt om så önskas via videosamtal som ett exempel. Vi anpassar även ordinarie verksamhet så gott det går som till exempel att inte åka ut på tillsyner som inte är kritiska.
Kommunens lantbrukare kan få problem under vårbruket med brist på medarbetare då gränserna i EU är stängda. Hur kan kommunen stödja denna näring?
Svar: Kommunen är engagerad i många olika branscher inom näringslivet på olika sätt. Om det är företag och företagare som har svårt att hitta personal så är kommunens Jobbcentrum tillgängliga med att hitta personer med kompetenser i för alla branscher. Där finns flera vägledare som kan hjälpa till med att hitta resurser. Ta kontakt med Jobbcentrum på telefon: 016-710 77 98 eller e-post: jobbcentrum@eskilstuna.se.
Här hittar du samlad information om coronaviruset covid-19 för dig som företagare.
Du är här:
E-post: foretagsservice@eskilstuna.se
Telefon: 016-710 23 88
(telefonsvarare där du lämnar ditt ärende och telefonnummer)
Se fler kontaktvägar